Kun töissä on kuuma, muista tauot ja nesteytys // Remember to drink and take breaks when working in hot conditions

Alkukesä on näyttänyt Suomessa parhaat puolensa, ja koko maassa on kivuttu hellelukemiin jo useana päivänä. Kuumia päiviä on odotettavissa jatkossakin. Työnteko kuumilla ilmoilla tuo päivään ylimääräistä rasitetta. Kuumatyön katsotaan alkavan, kun lämpötila ylittää 28 astetta. Lue tästä vinkit, millaiset asiat helpottavat kuumassa työskentelyä. Samat seikat on hyvä ottaa huomioon myös vapaa-ajalla ulkona puuhastellessa.

*** Please scroll down to read the summary in English. 

1. Totuttele kuumaan. Elimistön lämpösopeutuminen kestää noin viikon, siksi ensimmäiset hellepäivät ovat rankimmat.

2. Juo riittävästi. Jos teet fyysistä työtä, juo vettä 1–2 desiä kerrallaan muutaman kerran tunnissa. Kovissa ja pitkissä kuormituksissa kannattaa nauttia lisäksi sokeroituja mehuja tai energiaa ja suoloja sisältäviä urheilujuomia.

3. Syö monipuolisesti. Vaikka helteellä ei aina tee mieli ruokaa, elimistö tarvitsee energiaa. Menetetyn suolan korvaamiseksi voi nauttia suolaista naposteltavaa, esimerkiksi oliiveja tai suolapähkinöitä.

4. Tauota työtä. Kun kuumassa tehdään fyysistä työtä, on taukoja pidettävä tavallista useammin. Vietä tauot aina varjossa.

5. Huomioi henkilönsuojainten lisäkuormitus. Monet suojaimet estävät lämmön poistumisen hikoilemalla, jolloin kehon lämpökuormitus voi kehittyä nopeasti. Juo riittävästi jo ennen töiden alkua, ja pue vain välttämätön vaatetus suojavarusteiden alle. Poista henkilönsuojaimet aina tauon ajaksi.

6. Vältä aurinkoa ja UV-säteilyä. Keskipäivän tunteina kertyy puolet päivän UV-annoksesta. Tuona aikana kannattaa välttää auringonpaahteessa olemista. Pysyttele siis varjossa mahdollisimman paljon, suojaa kehosi väljillä ja pitkähihaisilla vaatteilla ja käytä lisäksi aurinkovoiteita, joissa on korkea suojakerroin.

7. Käytä jäähdytysmenetelmiä. Käytä menetelmiä, jotka sopivat omaan työhösi. Lämpökuormitusta vähentävät esimerkiksi tuulettimet ja ilmastointilaitteet, läpiveto, käynti viileässä suihkussa ja oleskelu ilmastoidussa autossa.

8. Anna elimistön palautua yöllä. Järjestele makuuhuoneesi mahdollisimman vilpoisaksi. Käy viileässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa.

Lisäksi: Huolehdi kunnostasi ja tunne terveydentilasi. Muista, että jotkin sairaudet ja lääkkeet voivat heikentää lämmönsietoa. Infektioiden aikana ja vakavampien tulehdustautien toipilasaikanakin lämmönsäätely häiriintyy herkästi. Myös alkoholin käytössä kannattaa olla tavallistakin maltillisempi; alkoholi poistaa nestettä elimistöstä ja nostaa syketasoa jo levossa.

Lähde ja lisätiedot: https://www.ttl.fi/tyoymparisto/altisteet/kuumassa-tyoskentely/

***

Working in hot conditions can be exhausting and therefore we want to share some tips to make your work day easier and safer during the warm summer season.

1. Get used to the hot season. The first days may be the hardest.

2. Drink sufficiently. If you do physical job, drink a small amount a few times every hour.

3. Eat. Have salty snacks every now and then even if you do not feel hungry.

4. Take small breaks to cool down, and drink. Avoid direct sun light during the breaks.

5. The Personal Protective Equipment (PPE) may feel uncomfortable in hot conditions but you still have to use the required PPE to protect yourself. Remember to drink before you start to work. You also may want to wear lighter clothing under the PPE.

6. Avoid sunlight and UV radiation. Stay in the shade as much as possible, wear loose and long-sleeved clothing, and additionally use sunscreens with a high protection factor.

7. Use different cooling methods (ventilators, airing, cool shower).

8. Let your body recover at night. A cool shower may help before you go to sleep.