Vuoden Omena-voittaja: "Pitää olla pitkäjänteinen ja jämerä"

Vuoden Omena-voittaja: "Pitää olla pitkäjänteinen ja jämerä"

Siivooja Jenna Törnvall työskentelee ISS Directin palveluksessa kokkolalaisilla kaliumsulfaatti- ja kalsiumkloriditehtailla. Omena-palkintoa hänelle on ehdottanut niin asiakas kuin esimieskin – ja siihen löytyy monta syytä.

Onnellinen Jenna Törnvall saatiin langan päähän junasta, joka vei tuoretta Omena-voittajaa jo kotiin Pohjanmaalle. Kysytään ensin se perinteinen, eli miltä nyt tuntuu?

– Mua jännitti ihan hirveästi koko iltatilaisuuden ajan. Hotellihuoneessa nukkumaan käydessä jännitys sitten purkautui, eli itkuhan siinä tuli ja koti-ikäväkin. Kyllä oli kaiken kaikkiaan mahtava päivä ja upea tämä palkinto, Jenna kuvailee palkintogaalan jälkeisiä tunnelmia.

Ja sitten siihen toiseen perinteiseen kysymykseen, eli osasiko Jenna odottaa voittoa.

– En tosiaankaan osannut kuvitella, että voittaisin, vaikka finaalipaikan sainkin. Kyllä siinä oli niin kovassa joukossa mukana! Jokaisella meillä on hieno ja erityyppinen matka takana, sanoo Jenna.

Turvallisuus edellä

Vuoden Omena -palkintoon johtaneiden perusteluiden lista on pitkä. Yksi tärkeimmistä syistä voittoon löytyy turvallisuushavainnoista, joita Jenna teki viime vuonna huimat 45 kappaletta.

– ISS:llä puhutaan nykyään todella paljon turvallisen työn tekemisestä, ja olen itsekin yrittänyt siihen panostaa. Turvallisuushavaintoni ovat johtaneet myös konkreettisiin muutoksiin, esimerkiksi tehtaalle hankittiin ovistoppareita. Kun kaksin käsin kannetaan tavaraa isoista ovista, on kulkeminen helpompaa, kun stoppari pitää ovea auki, kertoo Jenna.

Jenna on tehnyt myös positiivisia havaintoja eli jakanut kiitoksia havaitessaan hyvin toimivia asioita ympärillään.

– Olen huomannut, kuinka asiakkaan työntekijät ovat petranneet työpisteidensä pitämisessä siisteinä. Kun he huomaavat, että siivoojat tekevät työnsä hyvin, hekin haluavat antaa siisteydelle oman panoksensa, kertoo Jenna esimerkin.

Asiakkaan tyytyväisyys näkyy ja tuntuu

Asiakas on kertonut, että tehtaan siisteystasossa on tapahtunut huomattavaa kehitystä Jennan aloittamisen myötä.

– Asiakkaan palautteella on suuri merkitys. Ilman asiakasta ei tämä palkintokaan olisi mahdollinen. Pitää olla pitkäjänteinen ja jämerä kaikessa mitä tekee, silloin työn tulos näkyy muillekin. Mieltä on lämmittänyt sellainenkin, että asiakas hankki käyttööni yhdistelmäkoneen. He haluavat pitää minut tyytyväisenä ja toivovat minun pysyvän heillä vielä pitkään, kiittelee Jenna.

Jenna on tehnyt asiakaskohteessa myös hyvin lisämyyntiä ja parantanut näin ISS:n ja asiakkaan välistä yhteistyötä.

– Olen myynyt asiakkaalle peruspesuja, ja tarkoitus on myydä niitä keväällä lisääkin. Tehdaskohteissa pintojen kulutus on tosi kova, joten peruspesut ovat tarpeellisia. Ylläpitosiivouksen tekeminenkin helpottuu, kun perusta on kunnossa, Jenna kertoo.

Huumoria tarvitaan

Tehdaskohteiden siivoamisesta Jennalla on kokemusta Kokkolasta puolentoista vuoden ajalta, sitä ennen hän työskenteli raahelaisessa tehtaassa. Väliin mahtui aivan toisen alan opiskeluja, kun Jenna kouluttautui hevostenhoitajaksi. Millaisia erikoistaitoja tehdasympäristön siivoaminen vaatii?

– Täällä ei lika lähde ihan perinteisillä siivousmenetelmillä, kuten kuivapyyhinnällä. Siivoan lähinnä maantiesuolaa, joten täällä läträtään paljon vedellä. Painavat välineet tuovat vähän haastetta työhön, mutta palkitsevaa on se, miten helposti työn tulokseen näkee. Kunnes joku lampsii kengillä paikalle, Jenna naurahtaa.

– Ja onhan tehdasympäristö oma maailmansa. Jos näet sata miestä päivässä ja kaksi naista viikossa, kyllä siinä vähän äijä pitää itsekin olla. Ronskia huumoria tarvitaan, jotta sulautuu joukkoon, Jenna nauraa.