Tukena ja esimerkkinä tiimikavereille

Tukena ja esimerkkinä tiimikavereille

Siivoojana ISS:llä työskennellyt Heidi Dahlman eteni siivouksen palveluohjaajan tehtävään luonnostaan. Nyt hän varmistaa, että tiimillä ja asiakkaalla on kaikki hyvin ja kohteet tulevat siivotuksi.

Kun Heidi Dahlman oli 17-vuotias, hän alkoi kesätyökseen siivota kerrostalojen rappuja. Työ oli itsenäistä, ja työn jäljen näki välittömästi. Se tuntui mielekkäältä. Kesätyö poikikin lopulta uran.

– Kotisiivoustakin olen tehnyt. 2000-luvun alussa tuli vastaan silloinen laitoshuoltajan erikoisammattitutkinto, ja ajattelin, että siitä olisi tulevaisuudessa hyötyä. Tutkinnosta saisi työhön lisää varmuutta. Vuonna 2004 valmistuin, Heidi kertoo.

Heidin ura ISS:llä alkoi toimistosiivoojana vuonna 2013. Aika ajoin hän teki siivouksen ohella kesä- ja talvilomatuurauksia postituksessa, kunnes vuonna 2016 oli aika edetä palveluohjaajan tehtäviin.

– Olin ollut siivoojana pitkään, ja esimieheni kysyi, kiinnostaisiko palveluohjaajan työ. Olin oman työni lomassa nähnyt, millaisesta tehtävästä on kyse, ja toiminut itsekin tiiminvetäjänä. Siirtymä tuntui luonnolliselta.

Palveluohjaaja huolehtii kohteesta ja tiimistä

ISS:llä siivouksen palveluohjaaja pitää siivouspalveluiden tiimistä ja käytännön työn sujumisesta huolta. Heidi laatii työvuoroluettelot, ohjaa työtä sekä perehdyttää uusia osaajia ja jo kokeneempia tekijöitä silloin, kun käyttöön otetaan uusia työmenetelmiä tai -koneita. Kerran kuussa hän varmistaa, että tavaratilauksessa kohteeseen hankitaan riittävä määrä esimerkiksi roskapusseja, vessapaperia ja käsipapereita.

– Teen kohteissa laatukierroksia ja päivitän siivousrytmejä, jos esimerkiksi siivousalueet muuttuvat tai siivoojat vaihtavat alueita. Siten tiedämme, mitä tehtäviä millekin alueelle kuuluu, Heidi kertoo.

Heidillä on vastuullaan kolme kohdetta, ja neljänteen hän on menossa tekniseksi asiantuntijaksi siivouksen tueksi. Oma aktiivisuus, into ja uteliaisuus ovat poikineet monipuolisen työn ja laajan määrän kohteita.

– Toisinaan tuuraan yhä postituksen puolella. Tänä vuonna olen ollut myös kohdepäällikön tukena varmistamassa, että talossa kaikki sujuu niin kuin pitää. Se on ollut mielenkiintoinen lisä omaan työhön.

Ajan tasalla siivoustiimin liikkeistä

Heidin työpäivä alkaa tyypillisesti seitsemältä aamulla varmistamalla, että koko tiimi on paikalla. Päivittäisessä Team Board -hetkessä käydään läpi päivän työt ja mahdolliset muutokset.

– Viestintä toimii tiimimme kesken tosi hyvin. Tiedämme aina, kuka on missäkin ja mitä kukin sinä päivänä tekee.

Iltapäivällä Heidi vastailee viesteihin ja kirjaa tarvittaessa järjestelmään työpyyntöjä. Siivoojat laittavat viestiä, jos he huomaavat vaikkapa palaneen lampun. Ennen kuin työpäivä kolmen maissa päättyy, on Heidi käyttänyt aikaa myös ohjaamiseen ja perehdytykseen.

Parasta palveluohjaajan työssä onkin Heidin mielestä sen monipuolisuus. Työ on liikkuvaa ja sosiaalista, kun kiertää kohteissa laatukierroksilla ja kyselemässä kuulumisia. Liikkuva työ on fyysisesti raskasta, ja siksi vapaa-ajallaan Heidi ulkoilee ja kuntoilee. Töiden jälkeen ehtii hyvin pyöräretkelle tai piknikille.

– Ne ovat pieniä asioita, mutta tärkeitä, että jaksaa töissä hyvin. Minulla on kotona kaksi kissaa, Vili ja Cara, joiden kanssa tykkään touhuta. Se rentouttaa. Teen myös Helsingin eläinsuojeluyhdistyksessä vapaaehtoistyötä, Heidi kertoo.

Tiiviit välit niin työkavereihin kuin asiakkaisiin

Palveluohjaaja on työn organisoinnin todellinen mestari. Joskus sairaustapauksissa Heidi tuuraa kentällä itsekin. Haastavinta on hänen mukaansa se, jos jo kalenteroidut suunnitelmat menevät kesken aamun, päivän tai viikon uusiksi.

– Sitten lähdetään sumplimaan. Olen koko ajan tietoinen siitä, mitä kentällä tapahtuu. Palveluohjaajan on oltava tiimikavereille läsnä, kuunneltava ja tuettava. Kaikista tärkeintä on mennä itse edellä ja näyttää muille hyvää esimerkkiä.

Heidi on ollut talossa jo tovin ja samassa asiakkuudessakin seitsemän vuotta. Jos toiveita tai työpyyntöjä tulee, ne toteutetaan reippaasti.

– Tykkään asiakaspalvelutyöstä, ja tämä on justiinsa sitä. Kun liikkuu ja näkyy kentällä, tulee asiakkaalle tutuksi. Heidän on helppo lähestyä minua ja kertoa toiveistaan.

Palkitsevinta työssä ovat Heidin mukaan tyytyväiset asiakkaat ja tiimin onnistumiset. Hienoin palaute asiakkaalta olikin se, kun tämä ehdotti Heidiä Omena-palkinnon saajaksi.

– Sain Omena-palkinnon keväällä, ja se oli kyllä todella hieno juttu. Olen siitä iloinen. Omena-kakkukahvit ovat vielä tiimin kanssa juomatta, mutta ne juodaan varmasti, kunhan koronavirusepidemia hellittää ja päästään tapaamaan toisiamme taas paremmin, Heidi sanoo.