Tue hyvinvointiasi helppojen vinkkien avulla

Aina on hyvä aika pitää omasta hyvinvoinnista huolta! Kokosimme kevään mittaan ISS:n somekanavissa julkaistut hyvinvointivinkit tähän juttuun, kesäpäivien hyvinvoinnin tueksi.

Hyvinvointi syntyy arjen pienistä teoista ja hetkistä. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä kuitenkaan sovi toiselle. Kannattaakin ennakkoluulottomasti kokeilla erilaisia hyvinvointia tukevia vinkkejä ja sitä kautta löytää omaan arkeen sopivimmat. Katso lista läpi, ja ota vinkeistä pari kokeiluun vaikka heti.

1. Opettele palleahengitys

Osaatko rentoutua arjen kiireiden keskellä? Ota avuksi helppo palleahengitys! Se rentouttaa, laskee stressitasoja ja tukee siten myös mielen hyvinvointia.

  1. Aseta yksi käsi vatsalle ja toinen rintakehälle. Kun hengität pallealla, vatsalla olevan käden pitäisi nousta ja laskea hengityksen tahdissa. Rintakehällä olevan käden pitäisi pysyä paikallaan.
  2. Anna hengityksen soljua rauhallisesti ja luonnollisesti, jatka hengittämistä hetken aikaa näin. Keskity hetkeen.

2. Nauti luonnosta ja raittiista ilmasta

Lämmittävä kesäaurinko kutsuu ulkoilemaan. Bongaile kävelyllä kesän merkkejä, tutki lähiseutuja valitsemalla uusia ulkoilureittejä, tai nappaa kotoa mukaasi pallo tai jumppakeppi ja vietä liikuntahetki pihalla. Jo 15 minuutin happihyppely tekee hyvää!

5 syytä lähteä liikkeelle:

  1. Saat lisää voimia arkeen
  2. Nukut paremmin
  3. Ryhti kohenee
  4. Kohonnut verenpaine laskee pitkällä aikavälillä
  5. Liikunta ehkäisee niska- ja selkävaivoja sekä jalkojen turvotusta

3. Rentouta älylaitteiden rasittamat silmät silmäjumpan avulla

Puhelimen, tietokoneen ja television jatkuva katselu väsyttää ja rasittaa silmiä. Virkistä ja rentouta silmiä nopeasti silmäjumpan avulla!

  1. Sulje silmät hetkeksi. Kun avaat silmät, katso alaspäin ja räpyttele silmiä.
  2. Katso kauas ja yritä näyttää ällistyneeltä. Purista sitten silmät tiukasti kiinni. Avaa silmät ja rentouta katseesi katsomalla kauas. Toista muutaman kerran.
  3. Nouse seisomaan ja kuvittele iso kahdeksikko eteesi 3-4 metrin päähän. Seuraa katseellasi kahdeksikon muotoa muutaman kerran. Vaihda suuntaa ja toista.
  4. Katso suoraan eteenpäin. Siirrä katseesi vasemmalle ja sitten oikealle, älä liikuta päätäsi. Toista muutaman kerran. Siirrä katseesi sitten alas ja sen jälkeen ylös, toista muutaman kerran.
  5. Katso kauas ja kurtista kulmiasi, yritä näyttää vihaiselta. Sulje silmät ja rentouta kasvosi.

4. Harjoita tasapainoa!

Erilaisissa maastoissa liikkuminen vaatii hyvää tasapainoa, puhumattakaan liukkaista talvikeleistä. Tasapainoa voi onneksi kehittää vaivatta yksinkertaisen harjoituksen avulla.

Tee näin: Seiso yhdellä jalalla, kun peset hampaita. Vaihda jalkaa puolivälissä. Lisää haastetta saat, jos seisot vain varpaillasi.

5. Pidä huolta hyvästä unihygieniasta

Pitkät valoisat päivät ja yöt sotkevat helposti unet. Säännöllisen unirytmin ja nukkumisympäristön rauhoittamisen lisäksi päivällä tehdyillä asioilla on vaikutusta. Voit vaikuttaa uneen jo päiväsaikaan kiinnittämällä huomiota näihin:

  • Ravinto ja säännöllinen ateriarytmi
  • Liikunnan ajoittaminen tarpeeksi aikaisin ennen nukkumaan menoa
  • Stressi ja keinot hallita sitä