Ruokaa, josta sydän kiittää

Ruokaa, josta sydän kiittää

Sydänviikkoa vietetään tänä vuonna poikkeuksellisesti syksyllä. Millaisesta ravinnosta sydän tykkää, ja miksi sydänystävälliseen ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota?

ISS:llä on jo useana vuonna osallistuttu Sydänviikon viettoon. Tavallisesti Sydänviikko ajoittuu kevääseen, mutta poikkeuksellisten aikojen vuoksi se siirrettiin syksylle: tänä vuonna Sydänviikkoa vietetään 27.9.–4.10. Samalle viikolle ajoittuu myös Maailman sydänpäivä, jota vietetään 29.9.

ISS:n ravintolapalveluiden kehityspäällikkö Sanja Orrenmaan tausta on ravitsemustieteissä. Orrenmaa tuntee sydänystävällisen ruokavalion rakennuspalikat ja tietää kertoa, että sydän pitää monipuolisesta ravinnosta.

– Sydämen terveydelle on hyväksi ravinto, joka sisältää runsaasti kasviksia ja täysjyväviljoja. Kasviksia olisi hyvä syödä jokaisella aterialla. Myös kalaruoat ovat hyväksi sydämelle, kalan hyvän rasvahappokoostumuksen takia.

Kala-aterioita kannattaisikin Orrenmaan mukaan syödä useamman kerran viikossa, kalalajeja vaihdellen.

Hyväksi sinulle ja ympäristöllesi

Sydämelle terveellinen ruokavalio on myös ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto.

– On ekoteko syödä sydänystävällistä ruokaa: kasviksia, täysjyväviljoja, kalaa ja broileria punaisen lihan ja prosessoitujen lihatuotteiden sijaan.

Sydänystävällinen, monipuolinen ja kevyt ruokavalio antaa meille sopivasti energiaa ja ravintoaineita, mutta mitään ei tule niin sanotusti liikaa. Orrenmaa toteaa silti, että kaikkea voi syödä, kunhan muistaa kohtuuden. Huomio kannattaa kiinnittää erityisesti siihen, kuinka paljon ja kuinka usein mitäkin syö.

– Kun haluaa säästää sydäntään, on avainasemassa liian yksipuolisen ruokavalion välttäminen. Jos syö yksipuolisesti, voi jonkin tärkeän ravintoaineen saanti jäädä liian niukaksi.

Runsasrasvaiset maitotuotteet sisältävät tyydyttynyttä rasvaa, joten ne kannattaa pyrkiä korvaamaan rasvattomilla tai vähärasvaisilla vaihtoehdoilla. Arkiruoan ei kannata myöskään sisältää liikaa punaista lihaa tai prosessoituja lihatuotteita. Näitä vähentämällä välttyy syömästä liikaa suolaa ja tyydyttyneitä rasvoja.

– Tyydyttynyt rasva tutkitusti tukkii verisuonia, ja suola taas aiheuttaa sen, että verenpaine nousee. Jos puolestaan syö liikaa ja liian usein, nousee paino pitkällä aikavälillä. Sekin rasittaa sydäntä.

Terveellisiä vaihtoehtoja vuoden ympäri

ISS:llä asiakkaiden sydämistä pidetään huolta paitsi Sydänviikolla, myös ihan tavallisten viikkojen aikana – ISS:llä on useita ravintoloita, joissa tarjotaan sydänmerkkiaterioita vuoden jokaisella lounaalla.

– Ravintoloistamme löytyy viikoittain sydänystävällisiä lounasvaihtoehtoja: kasviksia, kalaa, deli-salaatteja ja kevyitä keittoja. Niistä on helppo tehdä sydämelle hyviä lounasvalintoja.

Myös terveellisiin välipaloihin on syytä kiinnittää huomiota, sillä välipalat voivat huomaamatta muodostaa ison osan päivän ravinnosta. ISS:n kahviloista löytyy sydämelle hyviä vaihtoehtoja, kuten täysjyvätuotteita, tuorepuuroja ja hedelmiä.

3 vinkkiä, joilla pidät huolta sydämestäsi

Mikä sitten olisi helppo keino huomioida sydämen terveys omassa ruokavaliossa? Tässä Orrenmaan vinkit, joita noudattamalla sydämesi kiittää.

  1. Lisää kourallisen verran vihanneksia, hedelmiä tai marjoja jokaiseen ateriointihetkeesi. Tällä tavalla saat päivän aikana riittävästi kasvikunnan antimia.

  2. Syö kalaa muutaman kerran viikossa, kalalajeja vaihdellen. Pyri vaikkapa siihen, että kalaruokia olisi viikoittaisessa ruokavaliossasi enemmän kuin liharuokia.

  3. Valitse ruokakaupassa sydänmerkkituotteita. Niiden rasvahappokoostumukset ja suolapitoisuudet ovat ravitsemusasiantuntijoiden tarkistamat, joten ne ovat aina terveellisempiä vaihtoehtoja.