Ravintolakokista kehityspäälliköksi

Tässä juttusarjassa esittelemme ISS:n ammattilaisten urapolkuja. Tällä kertaa tutustumme Tero Tirkkoseen, jonka ura ISS:llä on vienyt keittiöstä ravintolapalveluiden kehitystehtäviin.

Kun Tero Tirkkonen aloitti ISS:llä tammikuussa 2007, hän hyppäsi à la carte -ravintoloista suurtalouskeittiöiden maailmaan. Neljän tai kymmenen annoksen sijaan kerralla tekoon tulivatkin 200 lounastajan ruoat.

Tirkkonen sai keittiömestarin pestin helsinkiläisestä henkilöstöravintolasta. Keittiömestari vastaa lounaiden suunnittelusta, mutta on usein mukana myös niiden valmistuksessa.

– Paikka oli henkilömäärältään niin pieni, ettei muita kokkeja ollut, joten suunnittelin ja valmistin lounaat sekä edustus- ja kokoustarjoilut itse. Keittiöihmisen urapolku usein meneekin niin, että lähdetään pienestä ja kasvatetaan hiljalleen.

Kouluttautuminen tuki urakehitystä

Tirkkonen on edennyt urallaan tasaisesti: Ensin keittiömestariksi isompaan henkilöstöravintolaan, jonka keittiössä työskenteli muutakin väkeä. Sitten avaamaan täysin uutta kohdetta. Jokainen harppaus on tuonut mukanaan hitusen lisää vastuuta.

– Katson aina vähän eteenpäin ja mietin, missä voisin hetken päästä olla. Uran alkupuolella se tarkoitti sitä, että seuraava haaste oli isompi kohde. Starttivaiheessa taas pääsin luomaan asiakassuhteen puhtaalta pöydältä. Asiakassuhde on toki ollut joka kohteessa minulle tärkeä.

Urakehityksen kannalta merkityksellisintä on ollut Tirkkosen mielestä se, että työnantaja on mahdollistanut kouluttautumisen työn ohessa. Hän on ollut katkeamattomasti töissä, mutta suorittanut samalla keittiömestarin ja restonomin tutkinnot.

Kun takana oli neljä vuotta keittiömestarina, kohde vaihtui jälleen, kuten myös Tirkkosen titteli. Keittiön sijaan hän vastasi ravintolapäällikkönä ja esimiehenä koko ravintolasta ja sen tuloksellisesta johtamisesta.

Tirkkonen kokee, että on saanut läpi urapolkunsa muotoilla omaa työsarkaansa. Alusta asti hänellä oli mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä asiakkaat syövät.

– ISS:llä asiat tehdään ihmislähtöisesti ja meidän työntekijöiden mielipiteillä on oikeasti merkitystä. On raamit, mutta niiden sisällä saa toimia vapaasti. Siitä olen tykännyt tosi paljon.

Kehitysyksikössä asiakkaita ovat ISS:läiset

Kehitysyksikössä Tirkkonen aloitti vuonna 2014, tarkoituksenaan auttaa yhden projektin ajan erästä asiakkuutta tekemään tulosta. Konsultointitarpeet eivät kuitenkaan päättyneet, ja Tirkkonen vakiinnutti paikkansa.

– Olin osallistunut ennenkin aktiivisesti prosessien kehittämiseen ja osoittanut oman mielenkiintoni kehitystehtäviin. Koulutustaustani taas antaa hyvän ymmärryksen koko alasta. Tämä varmastikin avasi ovia. Tiimimme ei ole iso, mutta täydennämme toistemme vahvuuksia, mielenkiinnonkohteita ja koulutustaustoja.

Ravintolapalveluiden kehityspäällikkönä Tirkkonen on työskennellyt vuodesta 2015. Asiakkaat ovat muuttuneet ruokailijoista ravintoloita pyörittäviin ravintolapäälliköihin, asiakkuusjohtajiin ja asiakkuuspäälliköihin.

Alkuun hän vastasi tarjottavasta tuotteesta, siis ruuasta. Vähitellen painotus siirtyi ravintoloiden konseptointiin. Mitä kaikkea ravintoloissa tarjotaan, miltä niissä näyttää? Onpa hän ehtinyt tukea myyntiyksikköäkin uusasiakasmyynnissä sekä koordinoida ja toteuttaa ravintolapalveluiden ulkoista markkinointia.

– Ravintolamme ympäri Suomen ovat tällä hetkellä asiakkaitani. Viimeiset viisi vuotta työni on ollut tukea ja kehittää niiden toimintaa.

Tällä hetkellä Tirkkonen on ravintola-alan unelmatyössään. Jos jotakin, hän haaveilee yhä jatkokouluttautumisesta – työn ohessa tietenkin.

Teron ura aikajanalla

2007: Keittiömestari, pieni henkilöstöravintola
2009: Keittiömestarin tutkinto
2009: Keittiömestari, suuri henkilöstöravintola
2010: Keittiömestari, uuden ravintolan avaus
2011: Ravintolapäällikkö, henkilöstöravintola
2014: Projektipäällikkö, kehitysyksikkö
2015: Restonomin tutkinto
2015: Ravintolapalveluiden kehityspäällikkö, kehitysyksikkö