Eläkkeelle jäävän myyntipäällikön kengistä riittää täytettävää useammalle

Tuula Nuora on tehnyt ISS:llä yli 25 vuoden uran. Hän on ehtinyt nähdä ISS:n kasvavan siivousfirmasta johtavaksi tukipalveluiden tarjoajaksi, teknologioiden kehittyvän ja palveluiden ottavan huikean harppauksen.

Kesäkuun ensimmäisen päivän aamuna myyntipäällikkö Tuula Nuora ei avaakaan enää kannettavaa tietokonetta, vaan oven puutarhaansa. Eläkepäivien ensimmäinen tehtävä on kitkeä rikkaruohot sekä istuttaa yrttejä, paprikoita ja mansikoita yhdessä lastenlasten kanssa.

– Lupasin viime vuonna puutarhalleni, että hoidan sen tänä vuonna kuntoon, sillä se kasvoi rikkaruohoja noin metrin korkeuteen.

Nuoralla on pitänyt viime vuodet kiirettä. Hän asuu Jyväskylässä, mutta myyntipäällikkönä hänen vastuualueenaan ovat olleet Jyväskylän lisäksi iso siivu eteläistä Suomea länsirannikolta kaakkoiskolkkaan. Palettiin kuuluvat koko ISS:n palvelutarjooman myynti ja yhteistyö avainasiakkaiden kanssa. Nuoran kengissä riittää täytettävää kahdelle seuraajalle, jotka hän on saanut perehdyttää rauhassa.

– Uskon, että hommat jatkuvat seuraajien käsissä hyvin. Ehkä vähän eri lailla, mutta varmasti upeasti!

Siivousfirmasta globaaliksi palveluntarjoajaksi

26 vuoden työuran aikana niin Nuora kuin ISS ovat kasvaneet ja kehittyneet valtavasti. Nuora aloitti vuonna 1995 työt Engel-palveluilla, josta tuli myöhemmin osa ISS:ää. Ei ollut tietokoneita saati internetiä, vaan tieto tuli kalvoilla ja projektoreilla, jotka siihen aikaan olivat edistyksellisiä.

Nykymaailmassa viestiminen on monin verroin helpompaa ja nopeampaa kuin 1990-luvulla. Viestit henkilöstön ja työnjohdon välillä kulkivat pikaviestien sijaan muistilapuilla tai palavereissa, joita järjestettiin harvoin. Matkapuhelimen Nuora sai vuonna 1997.

– Johdin omaa työkenttääni ilman puhelinta. Kävelin asiakkaan toimitiloissa ja etsin siivoojat talosta. Eihän heitä sieltä mitenkään muuten löytänyt, Nuora kertoo.

Kun Nuora taas työskenteli itse siivoojana, hän kuljetti vesiämpäreitä mukanaan ja huuhteli froteepyyhkeet siivouksen välissä samalla pesuvedellä. Voimakkaat puhdistusaineet, kuten kloori, olivat vielä päivittäisessä käytössä.

– Kun bakteerioppi myöhemmin kasvoi, ymmärrettiin, että yleispesuaine yleensä riittää. Nykyään nekin ovat ISS:llä useimmiten kemikaalittomia. Kemikaalivapaassa siivouksessa hyödynnämme ultrapuhdasta tai otsonoitua vettä.

ISS:n tie johtavaksi kiinteistöpalveluiden tuottajaksi Suomessa on ollut Nuoran mukaan pitkä. Vielä 2000-luvun alussa ISS tunnettiin siivouspalveluista. Vähitellen mukaan tulivat kiinteistönhuolto ja turvallisuuspalvelut, mutta ravintolapalveluista ei vielä puhuttu. Kansainvälisyys ei näkynyt päivittäisessä työssä, vaikka taustalla oli jo silloin maailmanlaajuinen ISS.

– Saattoi unohtaa ihan täysin, kuinka iso olimme. Suurin piirtein tiesimme, kuinka monta maata ISS:n konserniin kuului, mutta siihen se sitten jäikin. Nykyisin olemme globaali yhtiö, joka palvelee paikallisesti ja yksilöllisesti jokaista asiakasta – kansainvälisesti hyviksi todetuilla konsepteilla.

Siivoojasta myyjäksi työn ohessa

Nuora aloitti ISS:llä laitoshuoltajan koulutuksella, mutta työn ohella hän on suorittanut siivousteknikon tutkinnon, johtamisen erikoisammattitutkinnon ja myynnin ammattitutkinnon. Myös muuta koulutusta ISS on tarjonnut jatkuvaksi myyntityön tueksi.

– Sitä mukaa kun palvelumyynnin trendit ovat muuttuneet, meitä on koulutettu ymmärtämään entistä enemmän asiakasta ja myyntiprosessin etenemistä.

Kun Nuora aloitti myyntisuunnittelijana ja -neuvottelijana, työ oli paljon henkilökohtaisempaa kuin nykyään. Myyjä varasi ostajan kanssa tapaamisen ja kävi keskustelut kasvotusten.

– Myyntiin vaikuttivat paljon todella paljon henkilökemia ja se, pääsikö asiakkaan kanssa samalle aaltopituudelle, Nuora kertoo.

Viimeisten 10 vuoden aikana myyminen on muuttunut entistä etäisemmäksi ja monitahoisemmaksi. Erityisesti julkisella puolella on siirrytty portaalimyyntiin, jossa myyjä ei välttämättä edes tapaa uutta asiakasta myynnin aikana. Yrityspuolen myynnissä tapaamiset ratkaisevat edelleen, mutta ostaja on yhden henkilön sijaan tiimi.

Jättiharppaus kohti tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää liiketoimintaa

Teknologian kehitys on vienyt Nuoran mielestä koko toimialaa jättiharppauksen eteenpäin. Viimeisten viiden vuoden aikana tehokkuudessa ja ympäristöystävällisyydessä on edetty huimasti, erityisesti ISS:llä.

– Olemme ykkönen kehityksessä ja modernin siivouspalvelun tuottamisessa. Käytämme kaikkein eniten Suomessa uusia, ympäristöystävällisiä koneita, kuten iMopia, ja viemme siivousta kohti hiilineutraaliustavoitetta.

Asiakkaat ovat kiinnostuneita palvelualojen kehityksestä, ja heidän vaatimuksensa ja toiveensa ovat muuttuneet. Perustyön tekeminen hyvin ei riitä, vaan on jatkuvasti kehitettävä uutta, jotta saavutetaan laadulliset, taloudelliset, sosiaaliset ja vastuulliset tavoitteet. Käytännön työssä esimerkiksi kielitaitovaatimukset ovat muuttuneet.

– On yrityksiä, joissa voi toimia esimerkiksi englannin kielellä. Ennen se ei ollut ikinä mahdollista, Nuora kertoo.

Neuvo nuoremmille: aikatauluta työt ja muista vapaa-aika!

Jos Nuora saisi antaa 26 vuotta nuoremmalle itselleen neuvon ensimmäiseen työpäivään, hän antaisi saman neuvon, jonka hän on vuosien mittaan kertonut tutoroimilleen ISS:läisille: aikatauluta työhön ja viikkoon myös tauot, vapaa-aika ja lomat.

– Älä anna työn syödä itseäsi niin, että uuvut siitä.

Vaikka työura päättyy, Nuoran kalenteri ei näytä tyhjältä. Seitsemän lastenlasta odottavat kovasti mummin eläkkeelle jäämistä ja pitkiä yökyläilyjä. Yöpöydällä odottaa vino pino historiallisia romaaneja, joiden parissa hän aikoo viihtyä, kunnes maailma taas aukeaa.

Kun koronapandemia sallii, Nuoran suunnitelmissa on matkustaa Italiaan ja käydä oopperassa ja teatterissa. Töihin hän ei ole aikeissa palata, mutta tarvittaessa voi tietysti aina auttaa kollegoita.

– Olen sanonut, että minulla saa kyllä soittaa. Vastaan niin kauan kuin muistan!