Siirry suoraan sisältöön
Aulavartija on asiakkaan käyntikortti

Hyvä tila on sellainen, jossa jokainen voi elää ja työskennellä innostavassa ja toimivassa ympäristössä. Kysyimme ISS:n vartijalta, miten hän luo tiloja, joissa on hyvä olla.

Vuoropäällikkö Sebastian Salo on kuin asiakkaan käyntikortti: hän tervehtii ensimmäisenä toimistoon saapuvaa ja moikkaa lähtijää. Sebastian toimii aulavartijana Varman pääkonttorilla Helsingissä.

Sebastian on työskennellyt ISS:llä vuodesta 2013. Lukiolaisena hän teki osa-aikatöitä toimistosiivouksessa ja kiinteistönhoidossa. Työstä tuli ennen pitkää kokopäiväinen, ja Sebastian siirtyi vartiointiin.

– Kiinnostus vartijan työhön lähti armeijasta, jossa sain uskallusta tuoda itseäni enemmän esille. Vartijan työssä ollaan hyvin näkyvässä roolissa, Sebastian sanoo.

Sebastianin työpäivä alkaa aamuseitsemältä. Ensimmäisen tunnin aikana hän katsoo päivän tehtävät ja juo tietysti kupin kahvia. Kun ihmisiä saapuu, Sebastian vastaanottaa vieraat sekä avustaa ja opastaa kiinteistössä työskenteleviä.

– Päivät ovat täynnä yllättäviä kysymyksiä, joihin vastaan. Pian kello onkin kolme. Tilallani jatkaa iltavuorolainen, jolle jaan päivän aikana tapahtuneet asiat.

Vartija tekee jokaisen olon tervetulleeksi

Tilojen ja käyttäjien turvaaminen on vartioinnissa olennaista, mutta Sebastian kokee, että valtaosa työstä on asiakaspalvelua. Vuoropäällikkönä Sebastian on alueensa työntekijöiden lähiesimies, joka ratkoo poissaoloille sijaiset ja työntekijöitä askarruttavat asiat sekä hoitaa kehityskeskustelut.

Kun tiloihin saapuu joku, joka ei ole ennen siellä käynyt, Sebastian opastaa tämän alkuun mahdollisimman jouhevasti. Hän ottaa henkilön lämpimästi vastaan ja tarjoaa kahvit heti kättelyssä.

– Minulle toimiva tila on sellainen, jossa tulija kokee itsensä tervetulleeksi, oli hänen asiansa mikä tahansa. Minulla on tapana sanoa, että pidän pakan kasassa. Jos en itse tiedä vastausta, selvitän sen.

Onnistumisiakin enemmän työssä motivoi suora palaute, joka korostuu aulavartijan työssä.

– Olen ensimmäinen henkilö vastassa ja voin luoda hyvän kuvan heti alkuun. Vaikka henkilön mieli muuttuisi välissä, lähtiessään hän muistaa taas kohtaamisemme. Koen onnistumiseksi sen, jos henkilö poistuu hymyssä suin.

Videolla Sebastian kertoo, miten hän luo tiloja, joissa on hyvä olla:

 

 

Varman viestinnästä, HR:stä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Katri Viippola työskentelee Varman pääkonttorilla. “ISS:n ammattilaiset ovat aina hymy huulilla ja hoitavat työnsä ammattilaisen ottein. Heiltä saa apua ja tukea kinkkisiinkin tilanteisiin, sillä heiltä löytyy can do -asennetta”, hän sanoo.

Liittyvät julkaisut

ISS TÖISSÄ UUTISKIRJE
email-dark_58px

Tilaa uutiskirjeemme

Koostamme uusimmista artikkeleistamme, oppaistamme ja muista kiinnostavista sisällöistä uutiskirjeen kvartaaleittain. Tilaamalla uutiskirjeemme saat myös tietoa kampanjoistamme ja tapahtumistamme!