Kun töissä on kuuma, muista tauottaa ja nesteyttää

Kun töissä on kuuma, muista tauottaa ja nesteyttää

Helteitä odotellessa on hyvää aikaa kerrata, millaiset asiat helpottavat kuumassa työskentelyä.

1. Totuttele kuumaan. Elimistön lämpösopeutuminen kestää noin viikon, siksi ensimmäiset hellepäivät ovat rankimmat.

2. Juo riittävästi. Jos teet fyysistä työtä, juo desi tai jopa kaksi kerrallaan 3–4 kertaa tunnissa. Muista, että jano on huono nestetasapainon mittari, mieluummin kannattaa seurata painoa. Lyhyissä kuuma-altistumisissa pelkkä vesi on hyvä juoma, mutta kovissa ja pitkissä kuormituksissa kannattaa nauttia sokeroituja marjamehuja tai energiaa ja suoloja sisältäviä urheilujuomia.

3. Syö monipuolisesti. Vaikka helteellä ei aina tee mieli ruokaa, elimistö tarvitsee energiaa. Hyviä välipaloja hikoilussa menetetyn suolan korvaamiseksi ovat esimerkiksi suolakurkut, oliivit tai suolapähkinät.

4. Tauota työtä. Kun kuumassa tehdään fyysistä työtä, on taukoja pidettävä tavallista useammin. Vietä tauot aina varjossa.

5. Käytä jäähdytysmenetelmiä. Käytä menetelmiä, jotka sopivat juuri sinun työhösi. Lämpökuormitusta vähentävät esimerkiksi tuulettimet ja ilmastointilaitteet, läpiveto, käynti viileässä suihkussa ja oleskelu ilmastoidussa autossa.

6. Anna elimistön palautua yöllä. Järjestele makuuhuoneesi mahdollisimman vilpoisaksi. Käy viileässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa.

Lisäksi: Pukeudu työsi mukaan, huolehdi kunnostasi ja tunne terveydentilasi. Muista, että jotkin sairaudet ja lääkkeet voivat heikentää lämmönsietoa. Infektioiden aikana ja vakavampien tulehdustautien toipilasaikanakin lämmönsäätely häiriintyy herkästi. Myös alkoholin käytössä kannattaa olla tavallistakin maltillisempi. Alkoholi poistaa nestettä elimistöstä ja nostaa syketasoa jo levossa.

Lähde ja lisätiedot: Työterveyslaitos