Tulevaisuuden työmarkkinoilla on kysyntää palveluasenteelle

Tulevaisuuden työmarkkinoilla on kysyntää palveluasenteelle

ISS kehittää maailmanlaajuisesti uusia työkaluja ja tekoälyratkaisuja, jotka auttavat palvelualan osaajia keskittymään olennaiseen, eli asiakassuhteen rakentamiseen ja erinomaisten palvelukokemuksien luomiseen. Työelämän murrosta ei kannata pelätä – ihmisen merkitys ei katoa mihinkään.

ISS ja IBM ovat yhdistäneet globaalisti voimansa toimitilahallinnan kehittämisessä voidakseen kehittää erinomaista palvelukokemusta nyt ja tulevaisuudessa. Yhteistyö mahdollistaa esimerkiksi ajantasaisen toiminnanohjausjärjestelmän Tririgan käytön sekä Watson-tekoälyn valjastamisen osaksi bisnestä, ISS Saksan IT & Business Service johtaja Anders Pennerup Gantzhorn kertoo.

– Haluamme olla maailman paras palveluyritys. Sen tähden olemmekin panostaneet merkittävästi palvelukulttuurin kehittämiseen maailmanlaajuisesti, ISS Suomen Service Excellece -johtaja Harri Nikander kertoo.

Murrosta ei kannata pelätä, sillä ihmisten kohtaamisen ja hyvän palvelukulttuurin merkitys ei katoa minnekään. Palveluasenteelle on aina kysyntää. Tässä kolme näkemystä siitä, miten teknologia tukee palveluosaajan työtä.

1. Teknologia mahdollistaa tehokkaat päätökset

Automaation myötä osa rutiinityöstä siirtyy koneille. Kun käsipaperitelineeseen kiinnitetty anturi ilmoittaa käsipaperin loppumisesta, ei erillistä tarkastuskierrosta tarvita. Työntekijöille jää enemmän aikaa keskittyä asiakkaiden palvelemiseen ja tarpeiden tunnistamiseen.

– Teknologia auttaa esimeriksi asiakaspäälliköitä tekemään fiksumpia ja nopeampia päätöksiä, minkä ansiosta työ tehostuu ja aikaa jää enemmän asiakassuhteiden kehittämiseen, toteaa Pennerup Gantzhorn.

2. Enemmän aikaa asiakkaiden palveluun

Tulevaisuuden työmarkkinoilla yhä useampi työ keskittyy palveluun ja asiakastyöhön. Työnkuvien muutosta tukemaan tarvitaan muutosta ajatusmalleihin. Jokaisella työllä on roolinsa asiakassuhteiden kehittämisessä.

– Kun meillä on aikaa keskittyä asiakassuhteiden kehittämiseen, ymmärrämme asiakasta paremmin. Samalla voimme tunnistaa tarpeita, joihin voimme palvelullamme vastata, Pennerup Gantzhorn kertoo.

3. Asenne ratkaisee

Omalla asenteella on suuri rooli muutosten keskellä. Työssä oppimisen rooli kasvaa, kun teknologia kehittyy ja työroolit muuttuvat.

– Toimitilahallinnan neljäs aikakausi vaatii asennemuutosta. Teknologia on erottamaton osa työtä, eikä sen päälleliimattu osa, Pennerup Gantzhorn toteaa.