Leppoisasti lomalle, levänneenä takaisin

Leppoisasti lomalle, levänneenä takaisin

Jokainen osaa lomailun taidon, mutta lomalle jääntiin ja lomalta paluuseen saattaa liittyä stressiä. Tässä 12 vinkkiä, joiden avulla lomasta saa mahdollisimman paljon irti ja töihin paluu sujuu kivuttomasti.

Ennen lomaa

1. Valitse, mitkä työt teet valmiiksi ennen lomalle lähtöä.
Neuvottele valinnastasi tarvittaessa esimiehen kanssa. Hyväksy se, ettei aina ole mahdollista saada kaikkea valmiiksi. Työt jatkuvat loman jälkeenkin.

2. Tee lista kesken jäävistä töistä.
Päätä 1–2 asiaa, joihin tartut heti palattuasi. Näin tekemättömät työt eivät rasita lomalla. Jätä lista työpöydälle odottamaan ja unohda sen sisältö loman ajaksi.

3. Laskeudu lomaan etukäteen – älä lataa liikaa tekemistä viimeisiin työpäiviin.

4. Sovi jo etukäteen töihinpaluupalaveri.
Sovi valmiiksi tilannepäivityskeskustelu työparisi, tiimisi tai esimiehesi kanssa, ettei tarvitse lomalla miettiä, minkälaiseen työtilanteeseen palaat.

Loman aikana

5. Pidä pidempi yhtäjaksoinen loma.
Jos olet hyvin kuormittunut, kannattaa pitää pidempi yhtäjaksoinen loma. Älä kuitenkaan pidä kaikkea lomaa kerralla. Loman hyvinvointivaikutukset ovat lyhytkestoisia, ja siksi lomia kannattaa pitää vuoden aikana useampi kuin yksi. Jo pidennetty viikonloppu oikeassa paikassa virkistää huomattavasti.

6. Fyysinen paikanvaihto pois arkimaisemista auttaa irtautumisessa.

7. Psyykkistä palautumista auttaa sekä passiivinen oleilu että aktiivinen tekeminen – molempia tarvitaan. Rentoutumalla pääset alhaiseen virittyneisyyteen ja myönteiseen tunnetilaan, mutta aktiivinen tekeminen auttaa todella voimavarojen täydentymisessä. Näitä ovat esimerkiksi vapaa-ajan toiminnot, jotka tarjoavat haasteita, oppimiskokemuksia ja mahdollisuuksia pystyvyyden kokemiseen. Myös se, että täysin vapaasti voi päättää omista aikatauluistaan, on mielenterveydelle tärkeää.

Lomalta paluu

8. Palaa töihin keskellä viikkoa – ensimmäinen työviikko ei tunnu liian raskaalta.

9. Anna itsellesi aikaa tottua työrytmiin.
Väsähtämistä ensimmäisinä työpäivinä ei kannata pelästyä: keho ja mieli totuttelevat uuteen rytmiin.

10. Muista päivittäinen palautuminen.
Nauti kesästä ja työpäivän jälkeisestä vapaa-ajastasi edelleen, vaikka oletkin töissä.

11. Pilko työt konkreettisiksi pieniksi tehtäviksi.
Tee työtehtävistä lista. Päätä tehdä ne tehokkaasti yksi kerrallaan. Aloita helposta päästä.

12. Tarkastele työtäsi ja työyhteisöäsi uusista näkökulmista.
Loman jälkeen osaat katsella työtäsi uudesta näkökulmasta. Aloita työt suunnittelemalla syksyä kevään kokemukset huomioiden. Loman jälkeinen aika on otollista työkäytäntöjen arviointiin ja töiden uudelleen järjestämiseen.

Vinkit antoi Mehiläisen työpsykologi Maaret Punto.