Matkalla asiakkuusjohtajaksi

Matkalla asiakkuusjohtajaksi

Tässä juttusarjassa esittelemme ISS:n ammattilaisia. Tällä kertaa vuorossa on asiakkuuspäällikkö Heini, jonka ura ISS:llä alkoi Global Management Trainee -ohjelmasta.

Aalto-yliopistossa kauppatieteitä opiskellut Heini tutustui kiinteistömaailmaan ISS:n Global Management Trainee -harjoittelujakson avulla. Puolitoistavuotinen harjoittelujakso antoi samalla vauhtia uralle. Heinin mukaan trainee-ohjelma rakensi kokonaisvaltaista ymmärrystä ISS:n liiketoiminnasta ja opetti käytännön johtamistaitoja. Ohjelma oli kuin pitkä ja antoisa työhön perehdytysjakso ja kiihdytyskaista johtotehtäviin.

– Jakson aikana kiersin eri asiakkuuksissa ja pääsin tutustumaan laajasti tarjoamiimme palveluihin. Liiketoimintaa pääsi näkemään ja ihmettelemään monesta eri näkökulmasta. Yhtenä päivänä työskentelin kahvilan kassalla tai kiersin kohteita huoltomiesten mukana ja toisena taas tapasin meidän johtoryhmäläisiä, jotka katsovat toimintaa hieman eri kiikareiden läpi, Heini kertoo.

ISS:n Global Management Trainee -ohjelma on nimensä mukaisesti kansainvälinen. Heinin harjoittelujaksoon sisältyi esimerkiksi viisi workshopia eri puolilla maailmaa ja kolmen kuukauden kansainvälinen vaihto, jonka Heini vietti Texasissa Yhdysvalloissa.

– Ohjelman kautta sain ihan mielettömän kansainvälisen verkoston, hyviä ystäviä ja kollegoita. Monien kanssa olemme edelleen yhteyksissä ja jaamme vinkkejä ja parhaita käytäntöjä. Viimeksi tapasimme Lissabonissa.

Asiakkuuspäällikön työssä jokainen päivä on erilainen

Trainee-ohjelman jälkeen Heini on edennyt urallaan nopeasti ensin palvelupäälliköksi ja sitten asiakkuuspäälliköksi.

– Työskentelen meidän avainasiakkuusyksikössä. Roolini ja vastuuni asiakkuuksissa ovat vähitellen kasvaneet ja sitä kautta olen edennyt työssä. Tavoitteeni on kehittää erityisesti johtamistaitojani.

Muutoksensietokyky, avoimuus ja sosiaalisuus sekä ratkaisukeskeisyys ovat työssä tarpeellisia ominaisuuksia.

– Työni on haastavaa ja mielenkiintoista. Asiakkaidemme elämässä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joissa me olemme vahvasti mukana. Jos esimerkiksi asiakasyritys kasvaa, se näkyy heti siinä fyysisessä ympäristössä, jossa me toimimme.

Heinin mukaan on hienoa, että ISS voi viedä asiakkaille viimeisintä tietotaitoa ja osaamista.

– Esimerkiksi vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat minulle tärkeitä. On hienoa, että pystymme viemään parempia käytäntöjä, kuten ekologisempia siivousmenetelmiä, asiakkaillemme ja sitä kautta edistämään myös tällaisia tärkeitä asioita.

Työssä Heiniä motivoivat kuitenkin eniten ihmiset.

– Tässä työssä on paljon tiimityötä ja yhdessä tekemistä, mikä on kiva juttu. Myös se ajatus, että meidän työstä on asiakkaille oikeasti iso apu ja me pystymme luomaan heille lisäarvoa, on todella motivoiva. Olen onnistunut työssäni, kun asiakas on onnellinen.

Ensi vuoden Trainee-haku on nyt auki! Hae Global Management Trainee 2019 -paikkaa täällä.